De zitbal tijdens de zwangerschap

In dit artikel

Wat zijn de voordelen van een zitbal tijdens de zwangerschap?

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp

Ben je op zoek naar hulpmiddelen om jouw zwangerschap minder zwaar te maken? Ella Health helpt je graag op weg. Je lichaam maakt heel wat veranderingen door tijdens je zwangerschap. Het kan goed zijn dat je nu nog hartstikke beweeglijk en sportief bent, maar je mobiliteit zal de komende maanden toch echt af gaan nemen. In deze blog vertellen we je alles over de voordelen die jij haalt uit het gebruik van een zitbal tijdens je zwangerschap.

Geen idee wat een zitbal is? Bekijk onze blog; wat is een zitbal? 

p.s. een zitbal tijdens de zwangerschap wordt ook wel eens een birth-ball of zwangerschapsbal genoemd.

De zitbal voor zwangere vrouwen geel linnen

Waarom een zitbal geschikt is tijdens je zwangerschap

De zitballen van Ella Health zijn terug te vinden in moderne kantoorruimtes of thuiswerkplekken. Ze zorgen voor een stukje afwisseling, wat zeker welkom is als je bedenkt hoeveel we uren we op een ‘normale’ stoel zitten. Dankzij de zitbal maak je beter gebruik van je buik- en rugspieren om jezelf in balans te houden. Maar, waarom is de zitbal dan geschikt tijdens de zwangerschap?

 

Deze aanspanning van de spieren zorgt ervoor dat je een getrainde core krijgt. Door blijven sporten tijdens je zwangerschap is belangrijk. Training zorgt er als het ware voor dat je fit en gezond je zwangerschap in gaat. Je zult hierdoor minder fysieke zwangerschapsklachten ervaren en ook het herstel na je bevalling zal sneller gaan. Bij een gezonde zwangerschap brengt sporten geen risico’s met zich mee.


Bekijk 9x de meest voorkomende pijntjes tijdens de zwangerschap!

De zitbal voor tijdens de zwangerschap

Hoe jij een zitbal kunt gebruiken tijdens je zwangerschap

Er zijn een aantal manieren waarop jij voordeel kunt halen uit het gebruik van een zitbal tijdens je zwangerschap. Lees je met ons mee?

Verlichting bij bekken- en rugklachten

Een zitbal is geschikt tijdens de zwangerschap omdat hij een goede zithouding stimuleert, hierdoor brengt de zitbal verlichting bij bekken- en rugklachten. Door regelmatig gebruik te maken van de zitbal en voldoende te sporten kun je een aantal van deze klachten zelfs voorkomen. Het zitten op een zitbal zorgt er daarnaast voor dat je bekkenbodemspier zich ontspant. 

Het trainen en het ontspannen van je bekkenbodemspier zorgt ervoor dat je meer controle over deze spier krijgt. Hierdoor kun je jouw bekkenbodemspier beter ontspannen tijdens je bevalling waardoor je de doorgang voor je kind groter maakt en je minder kans hebt op uitscheuren. Ook herstelt je bekkenbodemspier zich sneller na de zwangerschap wanneer deze getraind is. 

Voor oefeningen tijdens je zwangerschap

Naast het zitten op je zitbal kun je hem natuurlijk ook als gymbal gebruiken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om yoga-oefeningen met de bal te doen voor balans en stabiliteit. Daarnaast zijn er ook zwangerschaps work-outs die je kunt doen met een gymbal of zitbal. Onderstaande video van FYDIO is een mooi voorbeeld van een zwangerschap oefening die je op een zitbal kunt doen voor sterkere bekkenbodemspieren.

Hebben we je geïnspireerd om aan de slag te gaan voor een fitte, vitale zwangerschap? Bij deze krijg je van ons nog 5 makkelijke oefeningen die jij met je zitbal uit kunt voeren:

  • Zittende achten

Ga op je zitbal zitten en maak met je heupen een acht terwijl je op de bal blijft zitten. Hiermee train je de spieren in je heupen, onderrug en buik

herhaal deze oefening 10x.

  • Draai rondjes met je bekken

Ga rechtop op de bal zitten. Zorg dat je voeten plat op de grond staan en draai langzaam je heupen en bekken rond, gebruik hierbij je buikspieren en houd je voeten stil. Draai 3 rondjes naar links en 3 rondjes naar rechts.

Herhaal deze oefening 3x.

  • Crunches (buikspieroefeningen)

Ga met je onderrug op de bal liggen. Ondersteun je hoofd met je handen en zet je tenen tegen een muur voor meer stabiliteit. Breng je hoofd naar voren terwijl je tegelijkertijd je buikspieren aanspant. 

Ga terug naar het beginpunt en herhaal deze oefening 10x.

  • Billen

Ga op je rug liggen met je hakken op de zitbal en je knieën gebogen in een rechte hoek. Leg je armen naast je lichaam op de grond voor extra ondersteuning. Span nu je bil- en buikspieren aan en breng je heupen omhoog zonder dat de bal beweegt. 

Herhaal dit 10x.

  • Side plank met bal 

Leun met je zij tegen de bal aan en ga er voorzichtig overheen hangen. Zorg dat je voeten met de zijkant tegen de vloer of een matje (extra grip!) staan. Hang 1 hand over de bal en de andere hand zet je in de zij. Kom voorzichtig zijwaarts omhoog met je buikspieren. 

Herhaal dit 10x.

Tijdens je bevalling

Sommige websites geven aan dat je een zitbal ook tijdens de bevalling kunt gebruiken. Door de zitbal kun je verschillende posities aannemen die zorgen voor ondersteuning en ontspanning van de bekken. We raden je echter aan om dit alleen onder begeleiding en met advies van een medisch professional te doen!

Als zitbal tijdens je kraamweek

De kraamweek is de eerste week na de geboorte van je kindje. Dit is vaak een prachtig moment dat samengaat met een hoop emotionele ontlading. Na 9 maanden is het dan eindelijk zo ver. Je kunt je kindje eindelijk vasthouden!

Helaas heb je weinig tijd om uit te rusten na je bevalling, je kleine vraagt behoorlijk wat aandacht. Toch is het ook belangrijk dat je aan je eigen herstel denkt. Tijdens je kraamweek zorgt het zitten op een zitbal voor comfort en rust. Je bekkenbodemspier ontspant zich namelijk wanneer je een zitbal gebruikt. Ook kun je er met je kindje op zitten. Door rustig heen en weer te bewegen op de zitbal kun jij je kindje heerlijk in slaap wiegen of kalmeren.

Psstt. Wist je dat Ella Health zwangerschapskussens verkoopt? Benieuwd hoe een zwangerschapskussen jou kan helpen? Lees wat is een zwangerschapskussen? 

Over Ella Health

Ella Health is sinds 2018 bezig met de ontwikkeling van duurzame producten voor een beter fysiek welzijn. Naast linnen zitballen in 10 sprekende kleuren geven we jou ook graag een steuntje in de rug met onze zwangerschapskussens. Wil jij meer leren over de zwangerschapskussens van Ella Health? Bekijk onze blog wat is een zwangerschapskussen?

 

Heb jij nog tips voor een gezonde en vitale zwangerschap? Deel ze vooral in een reactie!

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp

Geef een reactie

We zullen jouw e-mailadres niet publiceren.

Anderen bekeken ook

0
    0
    Winkelwagen
    Er zit nog niks in de winkelwagen