Niet kunnen slapen door te veel stress

In dit artikel

Wat is het effect van stress op je nachtrust?

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp

Voldoende slaap krijgen is niet altijd even makkelijk. Ben je ooit zo uitgeput geweest dat zelfs slapen niet meer lukte? Dat is het effect wat stress op je slaap kan hebben. Zo’n soort vicieuze cirkel wil je natuurlijk koste wat kost voorkomen. In deze blog vertellen we je alles over het effect van stress op je nachtrust, en hoe jij kunt voorkomen dat je niet kunt slapen van de stress.

pssstt… op zoek naar meer slaaptips? Bekijk onze beste slaaptips voor een betere nachtrust! 

Wat is een gezonde slaap en slaapduur?

Voor we kijken naar het effect van stress op je nachtrust nemen we eerst een kritisch kijkje naar jouw slaapgewoonten. Gemiddeld valt een volwassen persoon binnen 30 minuten in slaap. Of je dit wel of niet haalt is natuurlijk van allerlei factoren afhankelijk. Denk bijvoorbeeld aan licht, eten, je rust gedurende dag, hoeveel kopjes koffie je gedronken hebt, noem het maar op! De lijst met zaken die invloed hebben op je slaap is enorm. 

 

Als jij er wel eens wat langer over doet dan 30 minuten om in slaap te vallen wil dit nog niet per definitie zeggen dat je een slaapprobleem hebt. We spreken eigenlijk pas van slaapproblemen als je regelmatig te weinig slaap krijgt. Maar wat is dan te weinig? Goeie vraag! Vaak wordt gezegd dat een volwassen persoon 7 tot 8 uur slaap nodig heeft per nacht.


Hoewel dit gemiddeld gezien klopt wil dit niet zeggen dat dit ook voor jou zo is. Het aantal uren slaap dat je daadwerkelijk nodig hebt is namelijk biologisch bepaald. Het kan goed zijn dat je een uurtje slaap meer of minder nodig hebt. Je kunt hier alleen achter komen door je uren slaap zelf bij te houden en door te testen wanneer jij je het meest uitgerust voelt. Dit kun je doen door een slaapdagboek in te vullen.

Hoe stress jouw nachtrust verslechterd

Weet je het voorbeeld uit de inleiding nog? Zo moe zijn dat je niet eens kunt slapen? Als je hier wel eens last van hebt gehad weet je ook vast dat je hier een enorm opgejaagd gevoel van krijgt. Waarom lukt het nou niet!? Dit gepieker zorgt er vaak voor dat je nóg meer stress ervaart. Het is het begin van een vicieuze cirkel. 

 

Waarom heeft stress dan zo’n “stressvolle” werking op je slaap. Stress is niet zomaar een gevoel. Het wordt veroorzaakt door een hormoon in ons lichaam. Cortisol. Cortisol zorgt ervoor dat we ons druk en opgejaagd voelen. Waarom? Klinkt niet alsof het een positieve werking heeft toch? Maar dat heeft het wel, althans dat had het. De woordkeuze voor opgejaagd is ook zeker niet toevallig…

 

Een toets, sollicitatiegesprek of belangrijke presentatie. De stress die wij ervaren is meestal niet meer levensbedreigend. Maar dat was de stress van onze voorouders wel degelijk. Een aantal duizend jaar geleden werden onze voorouders namelijk letterlijk opgejaagd door roofdieren. Het hormoon cortisol zorgt ervoor dat er tijdelijk meer suiker in ons bloed komt wat ons extra energie geeft en zorgt voor een snellere fight or flight reactie. 

 

Deze extra “shot” suiker houdt je wakker en alert wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor je slaap.

De gevolgen van een slechte nachtrust

Regelmatig slecht slapen door stress of andere redenen kan heel wat nare gevolgen met zich meebrengen. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen gevolgen op korte- en op lange termijn. 

Gevolgen slaaptekort korte termijn

  • Vermoeidheid
  • Energiegebrek
  • Prikkelbaar
  • Verminderd concentratievermogen
  • Hoofdpijn

Gevolgen van een chronisch slaaptekort

  • Geheugen en concentratieproblemen
  • Gebrek aan energie
  • Stemmingswisselingen
  • Aantasting spraakvermogen
  • Lagere reactiesnelheid
  • Hoofdpijn
  • Verminderd immuunsysteem
  • Hoge bloeddruk
  • Depressie
  • Huidveroudering
  • Grotere kans op hart- en vaatziekten
  • Verhoogd risico op diabetes

Als je vaak door de stress niet slaapt willen we je vooral behoeden voor het oplopen van een burn-out. Volgens onderzoek zorgt een slaaptekort namelijk voor een enorme toename in burn-outs. Vooral in combinatie met niet kunnen slapen door de stress. Met de volgende 5 tips lukt het jou hopelijk om je stress te verminderen.

5 tips om je stress te verminderen

Met deze tips werk je aan je stressniveau. 

1. Zorg voor voldoende rust

We hebben het al vaker gezegd maar het blijft belangrijk. Zorg dat je voldoende rust krijgt gedurende dag. Dit zorgt ervoor dat je prikkels op een gezonde manier kunt verwerken en je stress gedurende dag niet op blijft bouwen. Af een toe een stukje lopen, een kort gesprekje met collega’s bij het koffiezetautomaat of even een momentje voor jezelf nemen doet meer voor je dan het op het eerste oog lijkt.

2. Probeer een vast ritme aan te houden

Een goede nachtrust scheelt heel wat stress. En een goede nachtrust begint bij een vast ritme. Door steeds rond dezelfde tijd naar bed te gaan en op te staan zorg je dat je lichaam weet wanneer het bedtijd is. Je lichaam zal even voordat je in slaap valt al beginnen met de aanmaak van het hormoon melatonine waardoor je sneller in slaap valt. Daarnaast zorgt structuur bijna altijd voor meer rust in je hoofd.

3. Let op je dieet

Wat je eet heeft een behoorlijke invloed op de ontwikkeling van stress in je lichaam. Suiker en cafeïne zorgen ervoor dat je meer cortisol aanmaakt. Maar ook je zoutinname heeft invloed op je stressniveau. Probeer dus een gezond en evenwichtig voedingspatroon te volgen. Zo geef je jouw lichaam de voedingsstoffen die het nodig heeft om normaal te blijven functioneren.

4. Probeer een verzwaringsdeken

 Een verzwaringsdeken is het perfecte hulpmiddel om je stress te verminderen. Een verzwaringsdeken is een deken die met opzet verzwaard is. Deze verzwaring zorgt ervoor dat er diepe druk stimulatie optreed. Het extra gewicht van de deken zorgt ervoor dat bepaalde drukpunten in je lichaam geraakt worden waardoor je ontspannen wordt. 

 

Als je onder een verzwaringsdeken ligt vermindert de aanmaak van het stresshormoon cortisol en zorg je dat je meer van het slaaphormoon melatonine aanmaakt. Dit zorgt ook nog eens voor een betere nachtrust.

 

Wil jij meer leren over verzwaringsdekens? Lees wat is een verzwaringsdeken? 

5. Doe iets makkelijks

Stress komt vaak voor bij een drukke baan, deadlines, een moeilijke presentatie; dingen die veel van onze hersencapaciteit kosten. Kleine taakjes kunnen in dit geval een bijna therapeutische werking hebben. Doe even iets in het huishouden zoals koken of poetsen. Het afronden van taken geeft ons het gevoel alsof we onze dag nuttig hebben besteed, wat stress vermindert.

Over Ella Health

Ella Health is sinds 2018 bezig met de ontwikkeling van duurzame producten voor een beter fysiek welzijn. Door onze continue productontwikkeling bieden we onze klanten zit- en lig gemak voor een scherpe prijs. Wil jij genieten van een gezondere houding? Neem een kijkje door ons assortiment.

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp

Geef een reactie

We zullen jouw e-mailadres niet publiceren.

Anderen bekeken ook

0
    0
    Winkelwagen
    Er zit nog niks in de winkelwagen