Drie soorten linnen bekleding van de kniestoel

In dit artikel

Wat is een kniestoel?

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp

Een lange werkdag. Ritje van én naar werk. Dan nog even bankhangen.. Je rug krijgt aardig wat te verduren. Pijntjes in je rug, nek, schouders en zelfs polsen. Waarschijnlijk zit je te lang in dezelfde houding. Dit zorgt niet alleen voor pijntjes, maar ook dat je vermoeider thuis komt na je werkdag! In dit artikel kom je er achter hoe een kniestoel je helpt. Daarnaast geven we handige tips om minder óf beter te zitten!

Wat is een kniestoel?

De naam kniestoel geeft het al een beetje weg. Het is een stoel waar je met je knieën op gaat zitten. Deze stoel wordt ook wel eens schommelstoel of wiegstoel genoemd. Net als de zitbal stimuleert de kniestoel een rechte houding. Deze rechte houding versterkt je buik- en rugspieren waardoor werk gerelateerde blessures sneller voorkomen worden.  Denk hierbij aan een gespannen rug, nek of schouders.

Zo zit je op een kniestoel

Zitten, zitten en nog eens zitten

Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu zitten Nederlanders vanaf 4 jaar en ouder gemiddeld wel 8,9 uur per dag! In onze ogen is dit een ongelooflijk hoog cijfer. Na wat verder onderzoek te doen blijkt dat werkend Nederland (mensen tussen de 18 en 65 jaar) gemiddeld een schokkende 9,9 uur per dag zit. Het grootste gedeelte van deze tijd zitten we voor werk of zijn we onderweg naar ons werk.

Al dat zitten is echt goed voor je! Lees waarom je regelmatig van houding moet wisselen.

Waarom is veel zitten een probleem?

Uit bovenstaande alinea ontstaan natuurlijk veel vragen. Een logische om te beantwoorden is natuurlijk: “Wat is nou eigenlijk het probleem met veel zitten?” Een terechte vraag, voor iemand die veel zit was jij je waarschijnlijk niet bewust van de risico’s die je loopt. 

Pijnklachten in gewrichten en kolommen

In de intro hebben we het al even benoemd. Die pijn in je schouders, onderrug of nek gaat zeker niet vanzelf weg en de oorzaak is in de meeste gevallen makkelijk aan te wijzen. De kans is groot dat je té lang een verkeerde houding aanneemt tijdens het werk. 

Invloed op gezondheid

Volgens Kenniscentrum Sport kan lang zitten in combinatie met weinig bewegen leiden tot hart- en vaatziekten. Onderzoek wijst uit dat mensen die 8 uur per dag of meer zitten en onvoldoende bewegen een verhoogd risico van 74% hebben op hart- en vaatziekten ten opzichte van mensen die 4 uur per dag zitten en regelmatig bewegen.  

Invloed op levensduur

Naast een verminderde gezondheid en pijnklachten kan veel zitten ook leiden tot een eerdere dood. Mensen die 8 uur per dag of meer zitten hebben een hogere kans (10% tot 27% afhankelijk van het onderzoek) om eerder te sterven dan mensen die 4 uur per dag of minder zitten. 

4 tips om minder of beter te zitten

Ga aan de slag met deze tips om direct beter of minder te zitten. Ze zijn allemaal makkelijk tijdens of tussen je werk door te doen!

Loop regelmatig een rondje

Je kunt er niet aan ontkomen wanneer je een kantoorbaan hebt. Je zit bijna de hele dag achter je computer. Natuurlijk sta je af en toe op om koffie te pakken. Maar probeer ook tussen die koppen door eens wat vaker op te staan. Een klein rondje te lopen en weer te gaan zitten. Het is niet alleen beter voor je lichaam, maar ook voor je concentratie!

Kies voor een goede bureaustoel en neem een actieve werkhouding

Veel mensen zijn geneigd onderuitgezakt in hun stoel te zitten. Dat is natuurlijk niet fijn voor je rug. We raden je aan om te investeren in een goede bureau- of kniestoel en hier een actieve werkhouding in aan te nemen. Met een actieve houding bedoelen we een houding waarbij je met je spieren zorgt dat je rechtop blijft zitten. 

Maak een grote lunchwandeling

De lunchpauze is een perfect moment om een grote wandeling te maken. Even opfrissen in de buitenlucht doet wonderen voor je hele lichaam. Je hebt precies genoeg tijd om even lekker te bewegen en bij te kletsen met je collega’s zo kun je met nieuwe energie weer aan het werk.

Werk af- en toe staand

Veel staan is niet beter dan veel zitten. Juist de afwisseling is het beste voor je lichaam. Steeds meer werkplekken worden uitgerust met verstelbare bureau’s. Een ontwikkeling die we zeker toejuichen!

Op zoek naar meer tips voor een betere houding? 

Hoe werkt een kniestoel?

Wanneer je op de juiste manier op een kniestoel zit neemt je rug een neutrale positie aan. Deze positie is vergelijkbaar met de positie die je lichaam aanneemt terwijl je loopt of rechtop staat. Je creëert hierdoor een open, rechte zithouding. De spiergroepen rug, nek en schouders worden hierdoor minder belast. Hierdoor neem je automatisch een meer actieve werkhouding aan. 

Deze ontspannen houding is de reden dat (professionals) een kniestoel aanraden voor preventie van onderrugpijn.

Hoe moet ik op een kniestoel zitten?

Een kniestoel is vrij gemakkelijk in gebruik. Je plaatst je knieën op de hiervoor bedoelde steun. Hierdoor staan je benen niet in een hoek van 90 graden maar steken je knieën naar beneden. Je voeten staan als het ware onder je billen. Dit zorgt voor een kleine holling in de onderrug en de actieve houding waar we het eerder over hadden. 

Je knieën moeten als het ware ‘rusten’ op het zitje. Je zit dus echt op je billen. Wanneer je pijn krijgt aan je knieën zet je hier teveel druk op. Je kunt het zitje van onze kniestoelen overigens ook omdraaien. Zo kun je nog keer extra van houding wisselen. Deze afwisseling is belangrijk. Onze houding wordt namelijk minder naarmate we langer op dezelfde manier blijven zitten.

Meer leren over de kniestoel? Lees hoe een kniestoel jouw houding verbeterd.  

De kniestoel gebruikt als wiebelkruk

Wat zijn de voordelen van een kniestoel?

De volgende voordelen zijn toe te wijzen aan het gebruik van een kniestoel:

  • Minder overbelasting. Door het gebruik van een kniestoel wordt jouw lichaamsgewicht beter verdeeld tijdens het zitten. Dit voorkomt een overbelasting van de wervelkolom, rug en benen. 
  • Train je core. Je hebt bij een kniestoel geen rugleuning. Dit vereist dat je een actieve houding aannneemt en je lichaam zichzelf in balans moet houden. Je lichaam doet dit met je buik- en rugspieren. Deze worden sterker naarmate je meer gebruik maakt van je kniestoel.
  • Meer zuurstof, meer focus. Door de lichte holling in je rug staat je borstkas verder open. Hierdoor wordt diep ademen makkelijker gemaakt en krijg je meer zuurstof binnen. Dit zorgt niet alleen voor een verhoogde focus tijdens je werk, maar ook voor een actieve werkhouding.

Veel gestelde vragen over de kniestoel

Bij Ella Health krijgen we regelmatig vragen over onze kniestoelen. Bekijk hier het antwoord op een aantal van de meest gestelde vragen over kniestoelen.

Kan je ook lang op een kniestoel zitten?

Langdurig gebruik van een kniestoel kan oncomfortabel worden. Dat komt omdat de druk op je knieschijven toeneemt. Zeker wanneer je net begint met het gebruik van een kniestoel kun je dit voelen. We raden aan om het gebruik van je kniestoel rustig op te bouwen (bv een half uurtje per dag). Let op dat je niet teveel druk op je knieën plaatst, dit doe je door niet met je volle gewicht op je knieën te leunen.

Je zult het meeste voordeel van je kniestoel ervaren door het gebruik af te wisselen met een reguliere bureaustoel en door regelmatig op te staan en een stukje te lopen. 

Is het geschikt voor kinderen?

De kniestoelen van Ella Health zijn geschikt voor zowel kinderen als volwassenen. In principe kan ieder kind op een kniestoel zitten. Zolang ze hun evenwicht maar kunnen bewaren :). Dit zal ongeveer vanaf een jaar of 8 zijn.

We begrijpen dat je twijfels kunt hebben over een kniestoel voor je kind. Daarom mag je een kniestoel bij Ella Health altijd 30 dagen gratis proberen!

Is het geschikt voor lange mensen?

Als je lang bent kan het zijn dat je een grotere druk op je knieën ervaart tijdens het zitten op een kniestoel. Natuurlijk weet je ondertussen al dat het niet de bedoeling is dat er druk op je knieën staat. Voor lange of zware mensen zal deze druk wat hoger zijn. Je zult er echter vanzelf aan wennen. Bouw het gebruik van je kniestoel rustig op en luister goed naar je lichaam. Begin je last van je knieën te krijgen? Wissel je kniestoel af met een gewone stoel en zorg dat je voldoende beweging krijgt. 

De kniestoelen van Ella Health zijn helaas niet geschikt voor mensen groter dan 2 meter.

Kniestoel kopen

Ben jij op zoek naar een kniestoel om een betere houding aan te nemen? Ella Health is sinds 2018 bezig met de ontwikkeling van duurzame producten voor een beter fysiek welzijn. Door onze continue productontwikkeling bieden we onze klanten zit- en lig gemak voor een scherpe prijs. Daarnaast is het zitje van onze kniestoelen gemaakt van hoogwaardig linnen!

Bekijk snel ons assortiment aan producten die jouw zitcomfort verbeteren. Zo gaan we samen voor een vitale toekomst.

Heb jij ervaring met kniestoelen? Laat ons in de reacties weten of jouw zithouding verbetert is. We zijn erg benieuwd!

Deel dit artikel:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin
Share on whatsapp

Geef een reactie

We zullen jouw e-mailadres niet publiceren.

Anderen bekeken ook

0
    0
    Winkelwagen
    Er zit nog niks in de winkelwagen